Invisible Fields
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Invisible Fields (Release 2003)
cover photography: Hans. P. Hölk
Test Transmission 04.20 hi-fi
Entropy Is Just... 08.54 hi-fi
...a Seven Letter Word 09.27 hi-fi
Three Players in an Artificial Landscape 02.44  
XyloCity Part I 10.54 hi-fi
XyloCity Part II 09.50 hi-fi
Bath 23.51 hi-fi
Temporarily Not Available 03.54  
cover artwork
The inner sleeve photo shows my mastering · ·Altar· that I
built with the ice-pack cooled Power Book and two
Genelec 1030 on a sofa, although most of the tracks were
finally mastered by MODO at Horus Studio, Hannover ...
 
A collage that shows my studio equipment
used for the production of this CD
   
     
   
credits and liner notes
This album was recorded in Koeln - Ehrenfeld, autumn 2002 (see also pictures taken through the studio windows...)
All tracks are written by Wolfram DER Spyra / info@derspyra.de
Mastered by Modo Bierkamp at Horus Sound Studio Hannover / modo.bierkamp@gmx.de
Cover photography by Hans. P. Hölk
Processed vocals by Christiane Winning
Samples taken from the Ether

Instruments used for this production:
Nord Lead 1 (thanks to Pete!) NL 1 Rack (thanks to Burnt), Nord Modular, Doepfer Modular, Wagner Sequencer, EQ and Tube PreAmp, Roland JD 990
Kurzweil K 2000 and K 2500, Mackie LM 3204 Mixer, Apple G4 Power Book + MotU 828 + amt 8, Emagic EXS 24, EVP 88, Logic Audio, N.I. Absynth, B4

FX:
Lexicon PCM 80, Sony DPS –V 77, Roland SDE 330, Roland Chorus Echo, Johnson J-Station, Schulte Compact Phasing A, Pluggo FX, N.I. Spektral Delay

...and nobody played Steel Cello...

release Information deutsch
Diese CD setzt die Reihe der CDs Sferics und Etherlands , die sich ebenfalls mit unsichtbaren Phänomenen elektromagnetischer Wellen beschäftigen, fort.
Test Transmission, der einleitende Track, lässt zunächst auf eine 80er-Retro-CD schließen, so tanzbar und mit lustigen Samples gepickt kommt es daher...
Doch dann überraschen die Tracks 2 / 3 und 5 / 6, thematisch jeweils einander zugewandt, mit polyrhythmischen Strukturen und ungeraden Taktmustern, die aber so dezent im Fluss der harmonisch – melodischen Abläufe der Stücke verwoben sind, dass dies zumeist nur dann auffällt, wenn man versucht mitzuklopfen oder mitzuzählen.
Ungewöhnlich ist auch das 23minütige Bath, welches seine komplexe Stuktur nicht, wie man hätte erwarten können, aus langsam sich entwickelnden Analog-Sequenzen, sondern aus frei assoziativ miteinander verbundenen Wellen unterschiedlicher Geräusche und tonaler Cluster und deren Interferenzen erhält. Fast schlafwandlerisch erschließt sich dem Hörer / der Hörerin eine Nachtwanderung durch eine Klanglandschaft, die in ihrem Verlauf zu immer tieferen Schichten des Bewusstseins vordringt, halb wachend, halb schlafend. Die beiden kürzesten Stücke Three Players in an Imaginary Landscape und Temporarily Not Available (übrigens die Stücke mit den längsten Namen) sind als Intermezzo bzw. Epilog gesetzt und erhalten ihren Charme durch die Konfrontation melodiös gespielter scheinmechanischer Soloinstrumente mit elektroakustisch bearbeiteten Geräuschen. Zum Schluss liegt Erik Satie ohnmächtig auf dem Rasen eines riesigen Sportstadions und wird von vier Dirigenten, verkleidet als Sanitäter, gebettet in seinen Konzertflügel herausgetragen.
release information english
It is titled Invisible Fields and is in fact part three in a series of CDs that deal with electromagnetic waves.
The first track Test Transmission seems to introduce us to an 80s retro-style CD with mechanic beats and basslines, good for dancing on the factory floor, but this feeling changes with tracks 2 and 3 : Together with tracks 5 and 6 they build the polyrhythmic and in a delicate way jazzy backbone of the album. But embedded into the flow of harmonic and melodic structures of the pieces, you don´t even notice the oddness of the beats unless you start counting the bars...and you should have stopped counting before the end of XyloCity Part II! –
Otherwise you´ll find yourself outside the city in some kind of an ethno-style wilderness, unable to find the way back, helplessly surrendered to the next extraordinary track, which is the 23 minute long dreamtime piece Bath. Like a lunatic you´ll wander through a nocturnal soundscape of well-known and foreign origin that is interferred by harmonic clusters or sudden noise-bursts. In slow waves, the signals flow deeper and deeper into your unconscious mind...and finally in the last track Temporarily Not Available you´ll wake up in another dream: It´s you in the body of Erik Satie that lies unconscious on the grass of a huge sports arena until being carried away in a big concert piano by four conductors, dressed like ambulance-men. – But you feel good! (Translation: Leon Paalkkö)
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